Viden

Plantebaseret Viden


Hos PlanteVækst er vi dedikerede til at hjælpe virksomheder og professionelle køkkener med at træde ind i den spændende verden af plantebaseret madlavning samt produkter – og opnå succes med det!

Her har vi samlet en række enkle inspirerende tips samt informative guides og artikler til at forbedre salget af plantebaserede måltider og produkter – helt gratis.

Uanset om du driver en kantine, et professionelt køkken eller en restaurant, der ønsker at tiltrække et bredere publikum eller bare ønsker at udforske det stadig voksende marked for plantebaserede fødevarer, kan du finde viden om emnet på denne side. 

Vi har blandt andet erfaring med at hjælpe og skabe succes hos forskellige brancher, som Detail og Convenience, Foodservice samt Fødevareindustrien.

Har du spørgsmål, eller er du interesseret i et samarbejde med PlanteVækst, kan du finde vores kontaktoplysninger her.

Nudging og gode råd

Gør det grønne valg til standardvalget

Den mest effektive form for nudging henimod at vælge plantebaseret er at ændre standard-valget til at være det plantebaserede. Altså at gøre det til en ‘default option’ (Bacon og Krpan 2018; Campbell-Arvai et al. 2014; Nielsen et al. 2018). Det skal forstås på den måde, at hvis der ikke specifikt udtrykkes ønske om andet, modtager man en plantebaseret ret som standard-valget. Der bør imidlertid tages forbehold for, at effekten af ‘default options’ muligvis kan aftage over tid (Campbell-Arvai et al. 2014).

Anbefal grønne retter og inkluder dem på det almindelige menukort

Samtidig er det en god idé at beskrive den grønne ret som lækker eller som en anbefaling. En plantebaseret ret præsenteret som kokkens anbefaling og/eller med en udvidet appellerende beskrivelse vil sælge bedre, end den ellers ville (Bacon og Krpan 2018). Det fremmer ligeledes det samlede salg af plantebaseret mad, når retterne er en del af det “almindelige” menukort. Man bør altså ikke lave en separat vegetarisk/vegansk menu (Bacon og Krpan 2018; PlanteVækst Guidebog, 2020).

Navngivning af retter er vigtigt

Det er afgørende for salget af plantebaserede retter, at der tænkes i navngivningen af retten. F.eks. vil “Cubansk Black Bean Chili” sælge bedre end “Vegansk Black Bean Chili”. Førstnævnte inviterer alle til en madoplevelse fuld af autencitet. 

Ved at fortælle om plantebaserede retter som fulde af nydelse og ved at skabe interessante associationer i deres navngivning, kan man øge salget (Turnwald et al. 2017). Prøv derfor med navne, der fremhæver, hvor lækker retten er. 

Eksempler på dette kunne være: 
  • Sprød kartoffelpizza med cremet persillepesto
  • Luftig kikærtepandekage med hjemmelavede falafler og urtedressing 
  • Varmende og fyldig græskarsuppe med saltede mandler og syrlig havre-fraiche 
  • Krydret mexicansk burrito med refried beans, salsa verde og frisk grønt

Læg mærke til ord som “sprød”, “cremet” og “luftig”, som henviser til konsistenser og teksturer. Læg også mærke til ord som “syrlig”, “saltede” og “krydret”, som henviser til smagsoplevelser. Ved at bruge ord som disse, kan man få navnet til at lyde lige så lækkert, som retten med garanti er. Ord som “vegetarisk” eller “vegansk” siger intet om, hvordan retten smager eller føles, og de er dermed ikke lige så gode til at sælge retten. 

Kort sagt – gør det normalt

Kort sagt handler det om at få de plantebaserede retter til både at lyde lækre og virke som det normale valg. Man kan normalisere det plantebaserede valg ved ganske enkelt at lade det fylde mere. Hvis der f.eks. er en overvægt eller ligelig repræsentation af havremælk ved kaffemaskinen, vil det lade folk tænke, at det i forvejen er et normalt og accepteret valg for andre. Det gør det nemmere for flere at vælge havremælk i deres kaffe. På samme vis – hvis juice, iskaffe på mandelmælk og plantebaseret yoghurt fylder mindst lige så meget i køleskabet som komælks-baserede pendanter, vil det plantebaserede valg være hjulpet på vej til at være et mainstream valg (Wansink 2015).

Ovenstående og meget mere kan vi hos PlanteVækst hjælpe med. Det er vores holdning, at den plantebaserede dagsorden er for alle.
Vi fremmer bedst vores sag, når mange forskellige mennesker taler for den.

Kontakt os og hør mere.

Ressourcer

Adfaerdspsykologi
Adfærdspsykologi

Vil du vide noget om, hvordan mennesker opfører sig? Hvordan de tager beslutninger, og hvad der får dem til at handle?

Læs artikel

Placering af Produkter i Supermarkeder
Placering af Produkter

Ved korrekt placering af produkter i supermarkeder kan man effektivt øge salget af plantebaserede fødevarer.

Læs artikel

Publikationer

Det Plantebaserede Koekken

Det Plantebaserede Køkken

Succes med Groent paa Menuen

Succes med Grønt på Menuen

Artikler