Plantebaserede ambitioner hos 7-Eleven

For nylig afholdt 7-Eleven deres årlige partnermøde, hvor leverandører og andre partnere var inviteret til et festligt årsmøde. Her bød 7-Eleven på en god blanding af resultater for det forgangne år, smagsprøver på deres udvalg af nem mad, prisuddeling, høj DJ-musik, målsætninger for det kommende år og mulighed for at møde andre leverandører. PlanteVækst var inviteret med, fordi vi siden 2021 har vejledt 7-Eleven i forhold til deres plantebaserede udvalg. 

Partnermoede 2023 hos 7-Eleven

I februar 2021 fik 7-Eleven en andenplads i PlanteVæksts rangering af de mest planterige kaffe- og bagerkæder, hvor de kun blev overgået af Espresso House. Dengang efterspurgte vi bl.a. vegansk kage i 7-Elevens udvalg, og det skal vi love for, der er kommet. Udover de to cookies, som også var der dengang, er der kommet yderligere to cookies med hhv. tranebær/havregryn og peanutbutter/chokolade, samt tre kager fra Banana med hhv. citron, gulerod og banan. 

Vil tredoble det plantebaserede salg 

Selvom det plantebaserede udvalg er vokset, har vi og 7-Eleven dog endnu højere ambitioner. På partnermødet fortalte de, at de inden udgangen af 2026 vil tredoble det plantebaserede salg. Det synes vi er en rigtig god målsætning, især fordi den er bundet op på salget og ikke bare udvalget. Det nemmeste er at skabe et større udvalg, men det batter intet, hvis salget ikke følger med. Når man sætter et mål for salget, så skal man også lykkes med at introducere plantebaserede varer, som kunderne faktisk vil købe. Det handler både om varens kvalitet, smag, konsistens, pris og kommunikationen omkring varen. 

Udvalgte Maal hos 7-Eleven

For nylig har 7-Eleven med vores hjælp lykkes med at øge salget af deres veganske croissant. Det krævede både en ændring i opskriften og kommunikationen. Tidligere var deres veganske croissant drysset med quinoa men derudover bare “plain” og dermed en smagsmæssig kopi af den ikke-veganske croissant. Derudover hed den “vegansk croissant”, hvilket er et kæmpe no go, hvis man vil sælge produktet til andre end veganere og vegetarer. Nu har 7-Eleven skiftet croissanten ud med en unik smagsvariant med hindbær, som hedder “hindbærcroissant”. Det har resulteret i, at salget er steget markant.

HindbaerCrossaint fra 7-Eleven
Hindbærcrossaint fra 7-Eleven
HindbaerCrossaint og Oatly kaffe fra 7-Eleven
Hindbærcrossainter og kaffe med Oatly
Bananbroed fra 7-Eleven
Bananbrød fra 7-Eleven
Bananbroed fra 7-Eleven
Bananbrød med chokoladeglasur

Her er to af PlanteVæksts råd, som kan løfte det plantebaserede salg: 

Planteprodukter skal være unikke smagsvarianter

Hvis der fx er en “plain” og en med chokolade på menuen, så skal den veganske være med en tredje smag, som fx kunne være bær, creme eller mandel.

Kommuniker bredt, så mange vil købe produktet

Når man kalder et produkt for “vegansk croissant”, så kobler man det op på en identitet, som skræmmer en del kunder væk. Navnet siger i øvrigt intet om varens indhold. Vælg i stedet et navn baseret på indholdet og marker diskret, at produktet er plantebaseret.

Plantebaseret, dyrevelfærd og sundhed 

På partnermødet fik PlanteVækst et kærligt shoutout fra scenen, da Commercial Director Maria Gervig fortalte om kædens ambitioner med det plantebaserede udvalg, og at de har lært af fortidens eksempler, hvor salget bare ikke er slået igennem. Plantebaseret mad skal nemlig ikke bare sælges på, at det er plantebaseret. Ligesom alt muligt andet, skal det sælges på, at det smager godt og tilbyder kunderne en unik oplevelse. 

Vigtige Omraader hos 7-Eleven

Udover ambitionerne for det plantebaserede udvalg, lovede 7-Eleven også, at de i fremtiden kun vil sælge animalske produkter (kød, mælk og æg) med velfærdsmærkning og at de vil tilbyde kunderne flere sundere produkter. Det viser, at 7-Eleven er dedikeret til at tage ansvar og bidrage til en grønnere fremtid. I det hele taget var budskabet, at kæden gerne vil sælge flere “ansvarlige” produkter, så man som kunde i mindre grad selv skal tage stilling til det. 

De seneste tilføjelser til 7-Elevens plantebaserede sortiment er chokoladebarer med kikærter fra Bælg, som lige er landet på hylden. I PlanteVækst ser vi frem til, hvad samarbejdet vil føre til i den nærmeste fremtid, samt hvilke plantebaserede muligheder der vil blive tilgængelige. Det bliver spændende at se 7-Elevens udvikling og hvilke nye lækkerier der vil dukke op i deres sortiment. 

Baelg fra 7-Eleven
Bælg fra 7-Eleven
Plantebaseret udvalg fra 7-Eleven
Plantebaseret udvalg fra 7-Eleven

Publikationer

Ranking af Kaffekaeder og Bagerier

Ranking af Kaffekæder og Bagerier

Saadan Skaber Vi PlanteVaekst

Sådan skaber vi PlanteVækst

Vil I også opnå samme succes med plantebaserede produkter som 7-Eleven?

Kontakt os og hør mere om et samarbejde med PlanteVækst.