Ranking af kaffe- og bagerkæder

PlanteVækst har vurderet 16 kaffe- og bagerkæder- og cafeer i Danmark på deres plantebaserede udbud. Her har vi set på kvaliteten, smagen, tilgængeligheden og hvordan virksomhederne griber an at få gjort opmærksom på de grønne muligheder. 

Vi har vurderet på:

  • Den plantebaserede mælk: Hvilke slags er der, er den at finde på menuen og undgår man at betale ekstra for den? 
  • Hvor mange muligheder er der for plantebaserede drikke? 
  • Viden om sirup, karamel og varm chokolade til kaffedrikke uden mælk og om der er vegansk flødeskum 
  • Bagværk og kager: Hvor meget er der gjort ud af disse? Kan man få en smurt bolle med smørbar, er der veganske kager og ikke mindst: Er de lækre?! 
  • Måltider og snacks: Kan man få stillet sin sult med et plantebaseret måltid eller en snack?
  • Promovering og skiltning: Hvor gode er kæderne til at fortælle om de grønne muligheder?
  • Om der er mere plantebaseret på vej

De undersøgte caféer inkluderer kaffebarer:

  • Hvis vigtigste produkt er kaffe: Espresso House, Coffee Collective, Coffee Ten, Starbucks, Riccos
  • Hvor kaffe er en tilføjelse til bagværk og kager: La Glace, Lagkagehuset, Emmerys, Andersen Bakery, Det Rene Brød, Meyers Bageri og Konditori, Dunkin’ Donuts, KonditorBager, Guldbageren
  • Hvor kaffe og kager er en blandt flere kernemuligheder: 7-Eleven, Joe & the Juice

Se vores samlede rapport her:

Pointtildelingen har resulteret i følgende rangering: 

Lad os tale om MÆLK

Hvad har Espresso House, Joe & the Juice og Starbucks til fælles?
Svar: De har alle taget plantemælkene på menuen alvorligt. De har barista-mælk der smager og skummer godt og som ikke skiller i varm kaffe. 

Starbucks trækker virkelig fra her med 4 egne barista-versioner som bliver tydeligt skiltet med udenfor cafeerne. Til gengæld koster det 5 kr. ekstra for en i forvejen dyr kaffe. Det bør det ikke! Joe & the Juice har tre gode versioner, og de koster ikke ekstra. Det gør Espresso House’s soja- og havremælk (de oplagte to valg) heller ikke. 

Salget af plantemælk i Danmark er gået forrygende fremad de seneste år. I Danmark er havremælken favoritten. Foruden soja- og havremælk er både mandel, cashew og kokos oplagte muligheder. Men vælg en barista mandelmælk, ellers skiller den! 

Gør som Espresso House og gør tydeligt, at “det koster selvfølgelig ikke ekstra”. Det gør, at man føler sig velkommen og inkluderet. Det normaliserer det plantebaserede valg og på den måde fjerner man som virksomhed en barriere for et grønt og godt valg. 

PlanteVækst anbefaler: 

Vi har givet mange anbefalinger i rapporten. Et uddrag af dem er: 

  1. Gør det plantebaserede valg normalt og let for at få grønne kunder til at føle sig velkommen
  2. Undlad at lave en plantebaseret kopi af et andet tilbud. Stil krav til oplevelsen af plantebaserede valg på menuen så den kan stå alene, men være et oplagt valg for alle og enhver
  3. Vælg barista-plantemælk, hav to slags eller flere og undlad at opkræve ekstra for det
  4. Hav mindst to veganske måltider og to veganske kager på menuen, og giv dem mindst samme opmærksomhed og kvalitetskrav som alt andet, der sælges