Nominerede – PlantePriserne 2022

Dommerpanelet har gravet grundigt efter de, som gør det bedst, gør sig bemærket og som på hver deres måde er helt uundværlige for den plantebaserede udvikling. Tak til årets nominerede, som er…

Årets PlanteVækst Produkt

  • Bearnaiseburger, Q8
    • Der er hverken sparet på Q8s egen lækre bearnaisesauce eller på osten. Resultatet er en lækker saftig burger, som enhver kan nyde på farten. Og så er den navngivet efter oplevelsen – til alle og enhver, der gerne vil en bearnaiseburger
  • Havrebarista, Dryk
    • En havremælk af højeste kvalitet. Og det kan smages. Af samme grund indtager Dryk mere og mere plads på landets kaffebarer
  • Hønsefri Salat, Mikuna/Hanegal
    • Julefrokosten, påskebordet – og hver dag til frokostbordet. Hønsefri Salat fra Hanegal og Mikuna rammer lige ned i de danske rugbrøds-traditioner med største velsmag
  • Peanutbutter and Cookies-is, Vemondo/Lidl
    • Ben & Jerrys, men til den halve pris? Det vil mange i hvert fald sige – smag og tekstur sidder lige i skabet med denne cool favorit. 
  • Plantebaserede boller, IKEA
    • Fordi de smager skønt og viser millioner af mennesker, at plantebaserede boller er ligeså gode som kødboller – hvis ikke bedre
  • Vegan Hazelnut proteinbar, Barebells
    • Et opdateret holdkæft-bolsje, når nogen spørger, hvor du får dine proteiner fra. Den lækre proteinbar er fuld af smag og er god at have med på vejen

Årets PlanteVækst Virksomhed

  • Lidl
    • For massiv opskalering på det plantebaserede sortiment fra januar 2022 – og fordi de har fordelt produkterne, hvor de hører til i butikkerne og ikke gemt dem væk i en veganer-afdeling
  • Ikea
    • For ambitiøse målsætninger for det plantebaserede med lækre, veludviklede kvalitetsprodukter i restauranterne, der er afgørende for at nå derhen
  • Q8
    • For at gøre plantebaserede dressinger til standarden, for kvalitetskrav og for eksemplarisk kommunikation af de plantebaserede nyheder
  • Domino’s
    • For at give landet plante-pepperoni på vores pizzaer, for smarte ændringer i navngivning, der fokuserer på smag og tekstur, frem for blot at produkterne er plantebaseret – og for deres massive satsning på det plantebaserede i det hele taget

Årets PlanteVækst Iværksætter

  • Hazelpond Capital, Frederik Hasselkjaer – Founder & CEO
    • For at gøre det muligt for plantebaserede start-ups at komme godt fra start, så innovative kvalitetsprodukter kan komme på markedet
  • Dryk, Christian Christensen – CEO
    • For at sætte krav til smag, kvalitet og næring og for især med deres barista-drikke at vise, at det plantebaserede kan være bedre end den animalske pendant
  • Færm, Andrea Donau – Co-founder
    • For at tage opgaven på sig at knække et af de absolut vigtigste white-spaces: Moderne ost. Færm holder sig til at gøre det plantebaseret, men på en helt unik måde ved hjælp af fermentering, der gør at smag og tekstur kan hamle op med animalsk ost
  • Plant Food Nordic, Toke Fonsbol – Co-founder & CEO
    • For at lade planteproteiner i genkendelige udgaver blive let tilgængelige for blandt andet storkøkkenerne og for at kunne tilpasse kvalitet og pris til kundens budget

Årets PlanteVækst Politiker

  • Kathrine Olldag. Folketingsmedlem – Radikale Venstre
    • For at være en pålidelig og autentisk stemme for en nødvendig forandring af fødevaresektoren, 
  • Susanne Zimmer, Folketingsmedlem – Frie Grønne
    • For at insistere på at plantebaserede muligheder i det offentlige og en nødvendig omlægning mod en moderne fødevaresektor 
  • Franciska Rosenkilde, Politisk leder – Alternativet
    • For at være en stærk kritisk stemme for at forandringerne i fødevareproduktionen kan og bør være mere ambitiøse samt for Mad- og Måltidsstrategien i Københavns Kommune
  • Emil Sloth Andersen, Medlem af Borgerrepræsentationen (R) – Københavns Kommune
    • For bravt at kæmpe for frugtordninger fremfor ko-skolemælk i Københavns Kommune

Årets PlanteVækst Forsker

  • Anne Louise Nielsen, Centerchef ved Teknologisk Institut
    • For sit dedikerede engagement i hele spektret af moderne fødevarer, fra plantebaseret til fermentering til 3D printning samt kultiveret kød. 
  • Gyda Bay, Chief Operating Officer (COO)Food Innovation House
    • For afgørende forbrugerforskning, så viden om hvordan forbrugerne reagerer og kan nudges samt hvordan butikker indrettes, kan spredes 
  • Wender Bredie, Professor i design and consumer behaviour – Københavns Universitet
    • For sin dybdegående ekspertise i at sikre rette tekstur og smag, uden hvilke den plantebaserede produktinnovation ikke når i mål
  • Christian Bugge, Lektor, Institut for Plante- og Miljøvidenskab – Københavns Universitet
    • For at spille en kernerolle i samarbejdet mellem forskning, det politiske, organisationer og hele fødevarekæden og for at bruge sin ekspertise til at arbejde for konkrete politiske løsningsforslag

Årets PlanteVækst Køkken

  • Kolding kommune
    • for strukturel forandring på kommunalt plan, der arbejder for at gøre det grønne måltid til standarden i det offentlige
  • Kolding Designskole
    • For at have indarbejdet det plantebaserede som normen og standardvalget i indretningen af kantinen på egen hånd med inspirerende løsninger for at sætte det grønne forrest 
  • INCO kødbyen
    • For at tage flere skridt foran mange af konkurrenterne og være den mest progressive blandt INCO selv med større fokus på planteproteiner – også de forarbejdede til velkendte traditionelle måltider
  • Solhjulet
    • For selv at udvikle økologiske danske bælgfrugter af lækker spisekvalitet til mennesker. Danske bælgfrugter uden dårlige bismage er afgørende for at optimere produktionen så vi brødføder flere mennesker og skal bruge mindre areal til det 

Årets PlanteVækst Meningsdanner

  • Rune-Christoffer Dragsdahl, Generalsekretær – Dansk Vegetarisk Forening
    • for med grundighed og saglighed at have skabt en platform af afgørende betydning for den plantebaserede udvikling i både politiske sammenhænge og i vigtige samarbejder
  • Rasmus Kofoed, Kok og medejer – Geranium
    • for at ændre samtalen om, hvad det plantebaserede kan, når yderligere plantebaserede skridt samtidig gør Geranium til verdens bedste restaurant
  • Kristine Clement, Kampagneleder for landbrug og skov – Green Peace
    • For at være folkets og klodens markante og nødvendige stemme for, hvor meget der er brug for den plantebaserede omstilling. Kristines ord eller Kaos. 
  • Frederik Roland Sandby,  Sekretariatschef – Klimabevægelsen i Danmark
    • For at kræve de nødvendige forandringer fra græsrodsaktivisters og engagerede danskeres side, så vi har en fremtid at leve i og for at gå hele vejen til retten, når nogle virksomheder bliver lidt for kreative med pyntegrønt i deres markedsføring

Ekspertdommerne

Maria Engbjerg er blogger, kogebogsforfatter, restaurant-indehaver og TV kok. Det er ikke kun køkkenknivene der er knivskarpe, det er Marias smagsløg også. Hvad end det er på bloggen Vanløse Blues, på hendes restaurant Flavour Bastards eller i Go’ Morgen Danmark, kan man altid regne med at Maria kombinerer farverige friske ingredienser med velsmag og højeste krav til kvalitet. Det samme forventer Maria med alle andre retter og produkter, hun sætter tænderne i. 

Christian Winther er konsulent for virksomheder og institutioner i PlanteVækst. Han har en baggrund i hvordan adfærdspsykologi, vaner, attitude, normer mv. har indflydelse på, hvorfor forbrugerne vælger plantebaseret – vælger noget andet. Hertil særligt fokus på effekten af nudging, placering, identitetsmarkører, labeling øvrig kommunikation i at få gjort det plantebaserede valg normativt. Christian holder sig opdateret på produkter og tendenser i Europa, USA og Asien som fast del af sit daglige arbejde. 

Ronyia Sindi er politisk kampagnemedarbejder i PlanteVækst, hvor hun i samarbejde med teamet har fokus på at skabe strukturel forandring af fødevaresektoren. Ronyia har i flere år haft interesse for, hvordan den grønne fødevareudvikling er altafgørende for at løse de problematikker, den animalske fødevareproduktion skaber. Hun er uddannet i kommunikation og går strategisk til værks i sit arbejde.