Paradis har altid solgt plantebaserede is i form af sorbet. Det er dog først nu, at de er gået i gang med at markedsføre disse is sådan; for som Paradis CEO Søren Falck Hansen skriver, så stiger efterspørgslen og flere kender udtrykket ‘plantebaseret’.
I 2017 introducerede Paradis deres første havredrikbaserede is, og det er efterhånden blevet til en del forskellige varianter med blandt andet nødder og chokolade. Faktisk er peanutbutter-nocciella-is, hasselnød-karamel-chokoknas-is og amarena/chokolade-is de mest populære plantebaserede varianter.
Bæredygtighed bliver prioriteret højt hos Paradis. Derfor bliver der ikke kun fokuseret på valg af emballage, økologi og socialt ansvar i form af Fair Trade, der fokuseres også på at kunne give en mere klimavenlig is i form af plantebaserede varianter. Som CEO Søren Falck Hansen skriver:
Vi oplever en større efterspørgsel på isvarianter lavet uden mælk. Flere og flere ønsker at reducere deres forbrug af animalske produkter af forskellige grunde, så vi er stolte af at kunne være en del af denne bevægelse ved at tilbyde varianter som dækker det behov.
Heldigvis er de plantebaserede is ikke kun populære hos veganere og andre kunder, der går direkte efter de plantebaserede is, men hos alle kunderne.
Det er heldigt for os, plantefolket, for Paradis har mange flere plantebaserede isvarianter i støbeskeen, såsom desserter og shakes – du kan faktisk allerede nu få en plantebaseret shake hos dem.
Et godt råd fra Paradis til andre virksomheder, der overvejer at sælge plantebaserede produkter, er, at man ikke skal gå på kompromis med hverken smag eller variation. Ifølge CEO Søren Falck Hansen gælder det om at lave et produkt:
(…) der er lige så godt eller bedre end de traditionelle produkter. Dermed er det et ekstra plus, at det er plantebaseret. Produktet skal kunne stå på lige fod med alle andre produkter og være ligeså attraktiv i smagsnuancer og variationer.
Paradis åbnede første gang dørene i Aarhus i år 2000. Inspirationen til isene kom fra de italienske gelateriaer, der fokuserer på atmosfære, kvalitet og is-glæde. Ved at tage dette koncept til Danmark og tilpasse det danskerne smag (minimere fedtindholdet, anvende friske og naturlige råvarer og daglig produktion af is) har Paradis i dag 46 butikker i Danmark og 11 butikker (med flere på vej) i USA.
Tak til Paradis CEO Søren Falck Hansen for at deltage i interviewet.
Om skribenten, Ditte Gad Olsen: Jeg står bag bloggen "Vegansk for alle", og jeg har skrevet de to kogebøger "Vegansk for alle" og "Vegansk til højtider og fest". Selvom jeg er uddannet prof.bach. i ernæring og sundhed, lever jeg for kage og andre søde sager.